Bilaga 1 Lathund för mediakontakter

  • Ha alltid dina huvudbudskap och grundvärden klara för dig innan du uttalar dig och ha gärna en fusklapp till hands vid mediakontakter.
  • Vem är det som ringer? Ta alltid reda på namn och tidning/redaktion.
  • Vad vill hen egentligen? Fråga gärna lite om sammanhanget innan du själv ger dina svar. Om det är ett negativt sammanhang kan det vara bättre att inte medverka.
  • Handlar det om en telefonintervju – be att få ringa upp så du hinner samla dina tankar.
  • Svara inte på frågor om du inte är förberedd eller är stressad, ur balans.
  • Om du inte har underlag för att svara – säg att du ska plocka fram siffror/material och återkommer om x minuter.
  • Förbered dig noga och ring tillbaka inom angiven tid.
  • Stäm vid behov av med informationsansvarig eller annan kunnig.
  • Ta aldrig för givet att reportern känner till alla bakgrundsfakta.
  • Var beredd på att du alltid kan bli citerad. Tänk först, prata sen. I etermedia har du rätt att veta vad de ska fråga om och vad som blir den första frågan.
  • Försök att alltid återvända till dina huvudbudskap och inpränta dem. Det är bättre än att ta upp mindre viktiga saker. Var kortfattad.
  • Var aldrig fientlig eller uppträd misstänksamt. Det tolkas som att du har något att dölja. Du vinner aldrig något på att kritisera massmedia.
  • ”Off the record” finns inte!
  • Be ödmjukt om att få se texten innan den trycks för att undvika faktafel.
  • Erbjud gärna ytterligare information