Bilaga 4 Tips för organisationer på Facebook

10 Tips för din organisations sida på Facebook

1. Omslagsbild

I topp på sidan har du möjlighet att ladda upp en omslagsbild. Det bästa är att ladda upp en bild i rätt storlek för att få den snygg. Det är inte tillåtet att ladda upp vilken bild som helst. Den får inte innehålla säljbudskap, rabatter eller priser och inte heller kontaktinformation. Utöver det är det fritt att experimentera med logotyp, färg och form.

 

2. Profilbild

Profilbild och omslagsbild ska gärna matcha varandra. Samtidigt ska profilbilden kunna stå för sig själv, eftersom det är den som syns vid uppdateringar som går ut i nyhetsflödet.

 

3. Om er

Under profilbilden finns det tre rader där du kan berätta om er organisation. Skriv kort och koncist för att matcha utrymmet.

 

4. Flikar och format

På Facebook får tidslinjen, flikar och annat format ofta ett nytt utseende. Det är därför viktigt att vara uppdaterad för att ständigt kunna utnyttja sidans möjligheter.

 

5. Tidslinjen

Den nya tidslinjen, är uppdelad på två spalter på datorn. Drygt hälften av besökarna kommer via mobilen och där kommer flödet i endast en spalt. Vad som kommer överst blir då extra viktigt. Det går att bestämma att en viss post ska ligga i topp genom att klicka på den lilla vinkeln i högra hörnet av inlägget och välja ”fäst överst”.

 

6. Bilder

Bilder ger en personlig och målande bild av företaget. Posta gärna bilder på personer och på saker som pågår ”på insidan” av er organisation för att besökaren ska känna att de får veta mer.

 

7. Er historia

Tidslinjen ger också möjlighet att lägga in organisationens historia. Det är ett trevligt sätt att marknadsföra sig att berätta om hur allt startade och att uppmärksamma jubileer.

 

8. Tävlingar

Det är inte tillåtet att puffa för en tävling i omslagsbilden i topp. Däremot kan du lägga in tävlingen i ett inlägg och flytta om så att det fästs överst. Sedan handlar det självklart om att puffa för tävlingen genom inlägg i tidslinjen. Kompletterande annonsering kan också vara ett sätt att få uppmärksamhet kring en tävling. Var noga med att ha koll på reglerna för tävlingar på Facebook.

 

9.  Privata meddelanden

Det går bra för era följare att skriva på sidan. De kan även skicka meddelanden. Detta är viktiga funktioner eftersom en poäng med er sida är just interaktiviteten med dem som följer er organisation. Om det är ett företag, så är det ju kunderna man lever av.

 

  10. Statistik

Du kan om du är administratör välja ”Statistik” överst på sidan. Här kan du se sidvisningar, interaktioner, räckvidd, Gilla-markeringar m.m. Du kan se om du har fått några meddelanden. Det är bra att följa upp statistiken för att se vad som går hem hos de som följer sidan. Tänk på att bilder och videoklipp skapar trafik till sidan. I synnerhet om det finns möjlighet att få se sig själv eller någon som man känner!